Villkor

Köpvillkor PACKHUS STUDIO AB (därmed verksamheter och köp under: www.ekostaket.se & www.tralandskapet.se

Här får du Information om vilka regler som gäller när du handlar av oss. Online, i den fysiska butiken och via en offert.

 

Köp via webbutiken www.ekostaket.se & www.tralandskapet.se

Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan och slutför alla steg till och med betalningen eller betalning via faktura. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att makulera din order utan kostnad.
 Packhus ingår endast avtal med en myndig person, alternativt omyndig person med målsmans tillstånd.

Rabattkod: En och samma rabattkod får endast nyttjas en gång per kund om inget annat har överenskommit. Proffskunder som får rabatt vid inloggning måste vara förhandsgodkända av packhus.


Köp genom godkännande av en offert från vår Offertsystem

Kunder kan köpa hos Packhus Studio AB via ett erbjudande av en offert.
Följande villkor gäller vid köp genom godkännande av ett erbjudande från Packhus Studio AB via en offert:
Packhus Studio AB förbehåller sig rätten att ändra pris och leveranstider vid beställning / före och efter orderbekräftelsen är genomförd. Packhus kommer i så fall att avstämma med kunden så snart som möjligt om frågan om köpet fortfarande är önskvärt av kunden.
Packhus Studio AB ansvarar nämligen inte för deras leverantörers misslyckande, oväntade prisändringar och försenade leveranser som orsakats av deras leverantörer. Köpet är inte genomförd före kunden har fått en orderbekräftelse av Packhus Studio AB.

Giltigheten av en offert er beroende av att står på beställarens namn; dvs personens namn (privatkund) eller företagets namn.

Packhus Studio AB förbehåller sig rätten att ogiltigförklara offerten om en kund vill ändra på namnet som ska vara beställaren i en befintlig offert, eller leveransadressen. I praktiken får beställaren en ny offert med eventuellt ändrade prisuppgifter.
Packhus Studio AB förbehåller sig rätten att ändra offerter och orderbekräftelsen pga stavningfel eller feltryckta uppgifter upp till 3 veckor efter datumet att den har skickats till kunden.  Packhus Studio AB ansvarar ej för följdskador i dessa fall.

 

Pris & Betalning

Pris: I priserna ingår 25% moms om inget annat anges.

Betalsätt: Kortbetalning: Vi accepterar betalning med VISA och Mastercard. Om du väljer kortbetalning länkas du över till betalningssidan av Payson eller Klarna.  Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.
Vi använder oss av Payson & Klarna betaltjänst som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. 
Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Observera att beställningens totalbelopp kommer att dras direkt på ditt kort i samband med att du godkänner transaktionen även om din beställning inte kan leveras omgående.

Swish – du kan även välja att betala via Swish via Payson

Faktura –  Vi erbjuder fakturering i samarbete med Payson & Klarna.

Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress, vid köp över 2.000 kr görs sedvanlig kreditprövning.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 24,00%.

Säkerhet Privatkund – du som kund kan betala din order online. Även när betalningen är gjord, låter vi beloppet står – parkerad – hos Klarna eller Payson. Har vi skickad din beställning då begär vi utbetalning av Klarna eller Payson till oss. På så sett har du som konsument möjligheten att pausa din betalning eller faktura i väntan av en lösning från vår sida, när någonting har gått fel.

 

Leverans

Leveranstid Lagervaror: Normal leveranstid är circa 2-7 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning.

Leveranstid Beställningsvaror: circa 1-10 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.

Fraktpris (inom Sverige): Priset framgår innan du lägger en definitiv beställning. Priset är baserad på avståndet från Mariestad till din leveransadress. Udda-ort-, Storstads- eller Gottland-tilläg kan vara en del av fraktpriset. Leverans av beställda varor sker med DHL, eller Packhus ordnar en specifik transportör.

Fraktpris utom Sverige:(till ex Norge, Danmark & Finland) enligt offert.

Leveranssätt: Leverans av beställda varor sker med DHL eller Packhus ordnar en specifik transportör. Andra leveranssätt meddelas i så fall före leverans.

DHL,  Används vid de mesta gods. Leverans sker till dörr/port helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. Transportbolaget kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tvåtimmarsintervall. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av transportbolagets fasta rutter på din ort.
Mindre paket skickas till kundens närmast utlämningsställe.

Avhämtning: Du kan välja att själv hämta dina varor i Packhus butik i Årnäs mellan Mariestad & Kinnekulle. Vi kommer att kontakta dig och meddela så snart varorna finns klara för avhämtning. Planerar du att hämta ut din beställning så frågar vi dig att avstämma detta med oss för en smidig & säker logistik på plats.
Avhämtningsadress:
 Packhus Studio Store & lager:
Årnäs, Bruksvägen 10, 
542 75  Mariestad, Sverige

Säkerhet: använd handskar när du tar bort emballaget på vår gods när du får de levererade. det kan finnas vassa ändar, skruvar och splitter. Kommer du och hämtar i Årnäs då. vi rekommenderar att du följer anvisningar från personal på plats. Håll avstånd till höga pallar och gaffeltruck.

Avgift för outlöst försändelse, misslyckat leveransförsök eller felaktiga adresuppgifter
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Packhus samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Packhus av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren:
1) inte löst ut paket från utlämningsställe,
2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering,
3) vägrat ta emot leveransen
eller
4) uppgivit felaktiga namn-, adress- eller kontaktuppgifter
kommer Packhus debitera beställaren en avgift. För paket är avgiften  SEK 400 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 750 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Packhus kostnad för adressändring eller returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Packhus.
I de fall fraktbolaget kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

Transportansvar: Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador/Felexpediering: Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Packhus. Detta är viktigt för att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör där behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
 Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
 Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt. 
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Packhus.
 Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order: Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader. Detta är kostnader som transportbolaget debiterar oss nämligen

Leveransförsening: Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt i fall av lagervaror.  Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order, kontaktar vi dig omgående via email eller telefon. För kundanpassade produkter och beställningsvara är det inte möjligt att häva sitt köp inom 3 månader försenad leverans.

Packhus Studio AB ansvarar ej för skador eller följdskador pga försenad leverans. Efter 3 månader försenad leverans har kunden rätten att makulera sitt köp. Packhus Studio AB ska hur som helst anstränga sig att hitta en passande lösning i samband med kunden.

Ångerrätt När du handlar på www.tralandskapet.se, Packhus.se, Packhus.com, packhusbygg.se, ekostaket,se eller i Packhus butiken, har du som privatkund, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d v s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar till oss under denna tid för att ångerrätten skall vara giltig.

 När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfraktkostnader  & en hanteringsavgift av 125:-sek).  Varan ska skickas tillbaka inom en vecka efter 14 dagars ångerrättsperioden. Köpbeloppet från varan (inte frakten) kommer att återbetalas till dig inom 10 dagar efter mottagningen av varan i oskadat skick.

Undantag från ångerrätten: Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Till exempel när du köper en ett bord med ett specifikt mått som sedan tillverkas just för dig.

OBS specifika villkor gäller för produkter från Ekostaket.se/trälandskaoet.se vid ångerrätt. Se längre ner

Undantaget gäller även för vintage-varor (begagnade varor) och varor som målas eller beställs i en färgton eller mått efter önskemål.

Undantag från ångerrätten för Företag:
När du köper olika artiklar som företag då rekommandera vi att du provar på en enstaka artikel först i stället för att man beställer många stucken av samma artikeln. Ångerrätten gäller nämligen inte för företag.

Så här gör du en retur: Var noga med att förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.
 Returnera varan till Packhus. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Om varan är av ett större värde rekommenderar vi därför att transporten försäkras. Packhus kommer ej att lösa ut paket mot postförskott. 
Vid retur av större varor kan vi hjälpa till med returfraktsedel. Betalningen för returfrakten justeras då i samband med utbetalningen av dina pengar. Om du behöver hjälp med en returfraktsedel, vänligen kontakta oss.

Returadress; Packhus Studio AB

Årnäs, Bruksvägen 10,  542 75  Mariestad, Sverige

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

Reklamationsrätt Packhus tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundtjänst som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara dar felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamarade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig om detta är önskad. Du betalar således inget för varje returfraktsedeln för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
Reklamationsrätt gäller ej varor som upplevas att ha en annan färg/nuans. Detta beror på att datorskärm visar färger på olika sett. Det är kundens anvar. Man kan prova med att beställa 1 produkt först i stället för 8 i en gång till ex. eller besöka våra lokaler och produkter.

Behandling & Applicering av produkter
Packhus Varnar innan du börjar!
Alltid: testa din produkt som till exempel: vax, målarfärg, kakel eller klinkers på en liten yta först.Testa: Blir resultatet bra så du blir nöjd?Är du osäkereller har du frågor angående produkten? Kontakta Packhus om detta. Det är bättre att  får frågor besvarad innan du fortsätter. Packhus anser att inte vara ansvarig för skador som uppstår av felaktig applicering av produkter, eller resultat som inte nöjer kunden.

Produkter i Trä
Trä är ett ”levande” material, som kan påverkas av de lokala omständigheter. Av de lokala fuktighet, värme och ljusförhållanden kan trä visa sprickor, kvistor kan släppa från virket och själva virket kan vrida. Detta kan förekomma i alla produkter som innehåller trä, oavset vilken sorts virke. Stolpar kommer alltid att utveckla en del sprickor när de används utomhus. Detta påverkar inte livslängden avsevärt.
Packhus anser att inte vara ansvarig för skador eller för följdskador som uppstår – efter – transporten av leveransen till kunden.

Kastanjestaket & Ek virke
Produkter i kastanj & Ek innehåller mycket garvsyra (Tannin) som kan skapa svarta fläckor på marksten/gatusten eller betong till ex. Framförallt när det regnar och när virket är färskt. OBS när din leverans kommer fram till dig – säkerställ då att godset ställs på ett säkert plats där de inte kan fläcka av sig på marken.

Rostig tråd   Garvsyran kan göra att de galvade trådar på kastanjestaketet och beslag, ser ut rostig. Denna rostformning är bara en rost på yttersta ytan och skador inte metallen på ett alvarlig sett. Det accepteras inte som brist eller skadan av kvalitén
Använd bara galvade/ rostfria produkter som skruv, märlor etc i samband med detta virke. (ek & kastanj)

Extra villkor angående ångerrätt vid köp av produkter på Ekostaket.se eller via offertsystemet av Packhus Studio AB.
Eftersom dessa produkter kräver intensiv hantering tar vi ut en hanteringsavgift på 600 kr inkl moms när man använder ågerrätten för att ordna returen. Returkostnaderna debiteras också köparen.

Villkor angående mått och storlek Kastanjestaket
Spjälavståndet är en genomsnitts mått. Pinnarna av kastanjestaketet är kluvna och är en natur-produkt som varierar därför. Spjälavståndet mätts mellan pinnarna (inte C.C.) vid trådens höjd, och får avvika 2 cm i genomsnitt uppåt och neråt.

Enstaka undandag som betraktas separat från genomsitts acepterad avvikelse: Inte mer än 3 gånger per löpmeter ska accepteras att ett spjälavstånd är avvikande från angivna mått med max 8 cm.

För att kunna bestrida skicket av en produkt, ska kunden se till att Packhus Studio AB får bilder av den levererade produkten, så den ska fotograferas direkt vid ankomst hos kunden, från både nära håll och på en avstånd för en helhetsbild.

Sekretess & Säkerhet   Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att Packhus lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt att kunna skicka du som kund vår nyhetsbrev. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen/ per emejl meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål (Nyhetsbrev).

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av Packhus Studio AB.

 

Rättelse, Insyn & Återkallelse

Packhus Studio AB är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen. Enligt 26 § personuppgiftslagen är Packhus därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats. Packhus är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas.

Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Packhus’s tjänster eller produkter bör meddelas till Packhus kundservice via e-mail info@packhus.se alternativt info@ekostaket.se/ info@tralandskapet.se

telefon +46 501 40940. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Kontakt

Packhus Studio AB
Org.nr. 559046-4128
Momsreg.nr/VAT-nr: SE559046412801
Postadress: Lugnås Gamla Affären 1 54294 Marietad, Sverige
Tel. +46(0501 40940

Besök-/Leveransadress:
Årnäs, Bruksvägen 10, 54275 Mariestad, Sverige
Tel. +46(0501 40940
info@packhus.se